Įsibėgėjant pirmajam elektros rinkos liberalizavimo etapui, daugiausiai elektros suvartojantys Lietuvos gyventojai jau gali rinktis iš kelių šalies rinkoje veikiančių elektros tiekėjų. Vėliau pasirinkimo laisvė bus suteikta ir kitoms vartotojų grupėms, tačiau pirmieji įspūdžiai rodo, kad su savo „asmeniniu laidu“ pas kiekvieną gyventoją ateinantis naujas elektros tiekėjas yra gerokai įsišaknijęs stereotipas.

„Nors elektros infrastruktūros bei elektros tiekimo užtikrinimas dabar kaip tik yra atskiriamos paslaugos, labai dažnai vartotojai tai vis dar laiko nedalomu kompleksu. Tikriausiai todėl ir atrodo, kad jei kitas elektros tiekėjas, tai būtinai ir didelis galvos skausmas: nauji laidai, naujas įvadas, kita infrastruktūra. Iš tikrųjų, viskas yra gerokai paprasčiau. Daug investicijų ir profesionalios, specifinės priežiūros reikalaujanti elektros tiekimo infrastruktūra lieka Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) žinioje, o elektros tiekėjai dirbs biržos principu – laimės geriausia kaina ir labiausiai poreikius atitinkanti paslauga“, – sako elektros energijos tiekimo bendrovės „Elektrum Lietuva“ direktorius Martynas Giga. 

Ne, mes neateisime su savo laidu

Pastaruoju metu elektros tiekėjų gyventojai teiraujasi apie tai, kiek kainuos laidų atvedimas iki jų namo, koks bus mokestis už gedimų šalinimą, jei virsdamas medis nutrauks elektros laidus, ar reikės atvesti naują elektros įvadą. Pasak M. Gigos, pokyčiai įvyks nebent įprastoje arba elektroninio pašto dėžutėje, į kurią informaciją siųs jau kitas elektros tiekėjas.

„Renkantis elektros tiekėją specialiai papildomai investuoti ar patirti kitų išlaidų neteks. Kitas elektros tiekėjas neatsineš „savo laido“, kaip ir kiti rinkos dalyviai jis naudosis jau esama infrastruktūra. Ir toliau visa elektros tiekimo infrastruktūra – įvadai, elektros linijos bei stulpai – lieka ESO rankose“, – aiškina M. Giga.

Jo teigimu, norint pakeisti elektros tiekėją net nereikia išeiti iš namų. Išsirinkę patraukliausią tiekėją vartotojai su juo pasirašo sutartį, kuri gali būti tiek ilgalaikė, tiek ir trumpalaikė. Informaciją apie tiekėjo pakeitimą ESO perduoda pats tiekėjas – vartotojams to daryti nereikia. Sutartį pasirašius iki einamojo mėnesio 10 d., paslaugas iš pasirinkto tiekėjo gauti jau galima jau nuo ateinančio mėnesio pradžios.

Keturi kaimynai – keturi skirtingi tiekėjai

Kadangi infrastruktūra lieka visiems ta pati, tik supaprastinamas migravimas tarp elektros tiekėjų, kiekvienas namas ar butas galės priimti savarankiškus, jiems labiausiai tinkančius sprendimus. Kitaip tariant, blokuoto kotedžo gyventojai ar vieno daugiabučio aukšto gyventojai galės turėti po skirtingą elektros tiekėją.

„Šiuo metu rinkoje veikia keturi atskiri elektros energijos tiekėjai, iš kurių galima pasirinkti. Vadinasi, jei renkasi keturi kaimynai, kiekvienas jų gali turėti savo skirtingą tiekėją. Organizuoti susirinkimų, derintis nereikia. Ką verta pasidaryti, tai įsivertinti savo poreikius, sunaudojamą elektros kiekį, įpročius, ar neplanuojama jų keisti ir pasirinkti sau palankiausią variantą. Rekomenduočiau nesikuklinti ir pateikti savo užklausas bendrovėms, kad jų specialistai konkrečiai jums pateiktų pasiūlymą bei gautus pasiūlymus tarpusavyje palyginti“, – aiškina M. Giga.

Vartotojų susidomėjimas – geras ženklas

Ne mažiau populiarūs klausimai apie elektros tiekėjo keitimą yra susiję su galimomis baudomis ir paslėptais mokesčiais. Gyventojai neretai teiraujasi, ar ESO nepakels skirstymo kainos, jei jie pasirinks nepriklausomą tiekėją, taip pat ar nereikės mokėti baudos visuomeniniam tiekėjui su juo nutraukiant sutartį. Anot M. Gigos, čia atsakymas irgi yra „ne“ – mokesčių, baudų mokėti nereikės, paslėptų netesybų ar sąlygų pabloginimo taip pat nebus.

Anot „Elektrum“ direktoriaus, reikėtų vertinti teigiamai tai, jog gyventojai apskritai kelia klausimus apie elektros rinką, kuri netrukus taps visiškai liberalizuota. Domėjimasis parodo, kad žmonės žvalgosi ir yra pasiruošę būti aktyvūs šios rinkos dalyviai.

„Blogiausias variantas yra nesidomėti, neklausti ir likti įkalintiems visiškai nepagrįstų stereotipų. Reikėtų išnaudoti atsiradusią laisvę, drąsiai ir aktyviai domėtis galimais variantais. Tik tokiu atveju galėsite būti tikri, kad turite patį geriausią elektros tiekimo variantą ir būsite išnaudoję visus elektros rinkos liberalizavimo privalumus“, – tikina jis.

Martyno Gigos teigimu, renkantis tiekėją vartotojams rūpi ne tik kaina, bet ir jo reputacija, patirtis energetikos rinkoje bei gamybos šaltiniai.

„Ilgus metus dirbdami su klientais visose Baltijos šalyse matome pagrindines rinkos tendencijas, kurių viena yra domėjimasis žaliąja energija. Vis daugiau vartotojų priimdami sprendimą, kokį elektros tiekėją pasirinkti, atkreipia dėmesį į tai, kokiu būdu bus pagaminta jų namus pasieksianti energija. Todėl stengiamės, kad mūsų energijos šaltiniai būtų atsinaujinantys – šiuo metu pusė mūsų pagaminamos elektros yra žalia“, – sako jis.

Didžiausiam Baltijos šalyse, Latvijos elektros gamintojui „Latvenergo“ priklausančios bendrovės „Elektrum Lietuva“ direktorius M. Giga sako, kad nors dar yra gajus įprotis laukti, kokios elektros kainos bus paskelbtos kitiems metams, ilgainiui ir to neliks. Kita vertus, nepriklausomiems elektros tiekėjams į buitinių vartotojų rinką jau žengti leidžia tai, kad jų siūlomos paslaugos yra tikrai konkurencingos.