Turbūt teko girdėti sąvoką garantinis tiekimas? Pasikeitus elektros energijos tiekimo rinkai  ir į ją  atėjus nepriklausomiems tiekėjams, ši sąvoka girdima ir žiniasklaidoje, ir tarp žmonių. Tačiau tikrai ne visi tiksliai žino, ką tai reiškia, ar tai naudinga vartotojui, nuo ko priklauso garantinio tiekimo sąlygos ir kokios jos yra.

Kas yra garantinis tiekimas?

Ne taip seniai Lietuvoje įvyko elektros energijos tiekimo rinkos reforma, kai visuomeninį tiekėją pakeitė daug nepriklausomų. Pokyčių metu ne visi vartotojai laiku sureagavo į naujoves, kiti pasirinko nepatikimą tiekėją ar susidūrė su kitokiomis problemomis. Tam, kad gyventojai neliktų be elektros tiekimo, yra sukurtas garantinis tiekimas arba laikina elektros tiekimo užtikrinimo paslauga. Ji skirta vartotojams, kurie:

·   buvo informuoti, jog tiekėjas nutraukė elektros energijos pirkimo-pardavimo sutartį ir dar nespėjo sudaryti naujos;
·   turi sutartį su tiekėju, nutraukiančiu veiklą;
·   yra klientai tų tiekėjų, kurie nevykdo įsipareigojimų savo klientams;
·   nespėjo numatytu laiku pasirinkti tiekėjo bei sudaryti su juo sutarties.

Garantinis tiekimas yra tarsi laikina apsauga, užtikrinimas vartotojams, iki kol jie galės išspręsti problemas ar sudaryti naują sutartį. Galima tai suprasti kaip „draudimą“ nuo to, kad namai, sodyba ar kitas objektas neliktų be elektros.

Tačiau vartotojo pareiga rasti kitą nepriklausomą tiekėją nedingsta. Elektros energetikos įstatymas įpareigoja vartotojus per 6 mėnesius nuo tapimo garantinio tiekimo naudotojais, pasirinkti nepriklausomą tiekėją bei sudaryti su juo sutartį. Jei to nepadarysite, ESO įgyja teisę nutraukti elektros energijos tiekimą. Apie tai vartotojai informuojami ne vėliau kaip prieš 3 savaites iki nutraukimo dienos.

Kaip apskaičiuojama garantinio tiekimo kaina?

Garantinio elektros tiekimo kaina yra kintanti. Ji perskaičiuojama kas mėnesį ir paskelbiama paskutinę einamojo mėnesio dieną ateinančiam mėnesiui. Tad, pavyzdžiui, už spalio mėnesį mokėsite rugsėjo mėnesį paskelbtą tarifą.

Yra ir formulė, pagal kurią apskaičiuojama garantinio tiekimo kaina. Ją apibrėžia Lietuvos Respublikos Elektros energetikos įstatymas.

Vidutinė praėjusio ataskaitinio mėnesio elektros energijos biržos kaina * 1,15 = garantinio tiekimo kaina

Tai yra kaip vienos laiko zonos planas. Net turint išmanųjį skaitiklį neįmanoma jo funkcijų išnaudoti savo naudai. Jūs negalite planuoti valandinio vartojimo ir taip mažinti ar bent optimizuoti savo išlaidas.

Kodėl garantinis tiekimas – ne išeitis?

Nors kai kam ir gali pasirodyti, jog būti garantinio tiekimo naudotoju yra patraukli opcija, statistiniai duomenys rodo, kad daug patraukliau gali būti tapti nepriklausomo tiekėjo klientu.

Kodėl taip yra? Ogi dėl keleto priežasčių. Visų pirma,garantinis tiekimas yra tik laikina opcija. Įstatymas apriboja tokį tiekimą iki 6 mėnesių, tad niekada neturėsite užtikrintumo ilgalaikėje perspektyvoje, o per ilgai delsus tiekimas apskritai gali būti nutrauktas. Antra, garantinio tiekimo kaina perskaičiuojama kiekvieną mėnesį. Tai reiškia, kad svyravimai rinkoje gali būti jums nepalankūs, o apie išlaidų planavimą iš viso neįmanoma galvoti. Taupantiems ar biudžetą planuojantiems namų ūkiams garantinis tiekimas neturėtų būti patrauklus.

Trečia, bendrovės „Elektrum Lietuva“ turimi 2023 metų duomenys, kuomet buvo atliktas palyginimas tarp garantinės tiekimo kainos, kurią siūlo ESO,  bei kintančios kainos plano nuo š. m. pradžios iki liepos, rodo, kad „Elektrum Lietuva“ klientai, pasirinkę planą Pažangus, galėjo nemažai sutaupyti.

Kaip rodo lentelė, nuo metų pradžios klientui pavyko sutaupyti net 42,86 Eur, o bet kokie didesni svyravimai rinkoje nėra palankūs vartotojams.
Susipažinti su ELEKTRUM elektros planai galite čia: elektros planai. 

DUK

 

Kaip sužinoti, ar patekau į garantinį tiekimą?

Žinoti, ar esate garantinio tiekimo klientai, galite labai paprastai. Jeigu neturite aktyvios sutarties su „Elektrum Lietuva“ ar kitu nepriklausomu elektros energijos tiekėju, esate garantinio tiekimo dalimi.

Klientai iš I-ojo ir II-ojo rinkos liberalizavimo etapo (suvartojantys daugiau nei 1000 kWh per metus ir/ar prijungti prie vidutinės įtampos tinklų) gali laikinai patekti į garantinį tiekimą. Na, o nuo 2026 m. į garantinį tiekimą laikinai pereis ir į III-iąjį liberalizavimo etapą patenkantys klientai (suvartojantys <1000 kWh elektros energijos), kurie nesudarys sutarties su nepriklausomais tiekėjais.

Patekau į garantinį tiekimą, nesudariau sutarties su nepriklausomu tiekėju – kas bus?

Kaip jau minėta, bent 6 mėnesius po to, kai pateksite į garantinį tiekimą, ESO užtikrins elektros energijos tiekimą jūsų objektui. Visgi, šis laikotarpis yra skirtas tam, kad galėtumėte rasti geriausias sąlygas bei sudaryti sutartį su nepriklausomu tiekėju.

Jeigu to nepadarysite, ESO pasilieka teisę nutraukti tiekimą ir jūsų objektas gali likti be elektros energijos.

Nepamirškite, kad patekus į garantinį tiekimą kas mėnesį galite gauti labai skirtingas sąskaitas, nes perskaičiuojamas tarifas už kilovatvalandę.

Ar bus nutrauktas elektros tiekimas, jeigu pasibaigus garantinio tiekimo terminui nepasirinksiu tiekėjo?

ESO turi teisę nutraukti elektros energijos tiekimą praėjus 6 mėnesiams po to, kai pateksite į garantinį tiekimą. Tiesa, prieš tai, likus 3 savaitėms iki tos dienos, dar turite būti papildomai informuojami apie nutraukimo datą.

Laukti ir delsti bei spėlioti ar bus nutrauktas tiekimas – neapsimoka. Jau dabar galite pasinaudoti elektros planų skaičiuokle „Elektrum Lietuva“ interneto svetainėje bei pamatyti preliminarias kainas, planų privalumus bei sužinoti jų sąlygas.

Klientus, kurie susidomėjo perėjimu iš garantinio tiekimo, jau dabar kviečiame susisiekti su mūsų komanda internetu arba atvykus į bet kurį aptarnavimo saloną Vilniuje, Kaune ar Klaipėdoje ir  sužinoti apie nepriklausomo tiekimo privalumus jums.

Ar garantiniame tiekime man reikės pasirašyti sutartį?

Garantinio tiekimo paslauga nereikalauja sutarties pasirašymo. Elektros energetikos įstatyme numatoma, kad tais atvejais, kai vartotojas neturi sutarties su nepriklausomu tiekėju, jis automatiškai tampa garantinio tiekimo naudotoju.

Kur turėčiau deklaruoti rodmenis ESO ir kaip jiems atsiskaityti?

Kaip deklaruoti rodmenis ESO?
Tai galite padaryti:
·   ESO savitarnos portale;
·   Skambindami telefonu +370 697 61 852 (spauskite „3”);
·   „Maxima“ kasose (ne „Maxima“ prekybos centruose), „Perlo“ terminaluose ir „Lietuvos pašto“ skyriuose;
·   Galima tam naudoti ir internetinę deklaravimo formą, jeigu sutartis yra sudaryta ne jūsų, o kito asmens vardu.

Tuo atveju, kai elektros apskaita yra automatizuota, deklaruoti rodmenų nereikia. Juos ESO gaus automatiškai ir tai atsispindės jūsų sąskaitoje.

Kaip apmokėti ESO už garantinio tiekimo paslaugą?
Tai galite padaryti:
·   ESO savitarnos portale;
·   Per „Viena sąskaita“ – elektroninę mokėjimų sistemą ar programėlę išmaniajame telefone;
·   Bankiniu pavedimu už suvartotą elektros energiją;
·   Grynaisiais pinigais arba kortele specialiose „Maxima“ kasose (ne „Maxima“ prekybos centruose), „Perlo“ terminaluose ir „Lietuvos pašto“ skyriuose.