Vienai didžiausių Baltijos regiono energetikos grupių „Latvenergo“ priklausanti bendrovė „Elektrum Lietuva“ šiais metais mūsų šalyje planuoja pastatyti pirmąsias 50 viešo elektromobilių įkrovimo stotelių. Praėjusių metų elektros kainos pikus ir gebėjimą tokias situacijas valdyti primenantis „Elektrum Lietuvos“ įkrovimo stotelių verslo plėtros vadovas Erikas Nemeikšis sako, kad elektromobilių infrastruktūros rinkoje galiausiai įsitvirtins tie, kurie turi nuosavus elektros gamybos pajėgumus.

„Šiais metais Lietuvoje planuojame įrengti 50 viešo elektromobilių įkrovimo stotelių, o kitais metais – 200. Rinkoje išsiskiriame ir tuo, kad esame elektrą gaminantis įkrovimo stotelių operatorius. Tai mums suteikia galimybę pasiūlyti itin patrauklias viešo įkrovimo kainas vairuotojams, kadangi elektrą tiekiame be tarpininkų“, – teigia E. Nemeikšis.

Lietuvos rinka – dar apytuštė

Artimiausiais metais tiek Lietuvoje, tiek Baltijos šalyse itin sparčiai augs viešo įkrovimo taškų skaičius. Lietuvos rinka yra didesnė nei Latvijos ir Estijos, o dabartinė jos elektromobilių infrastruktūra yra minimali.

„Dėl dydžio ir tikėtinų veiklos apimčių Lietuvos rinka yra labai patraukli. Paslaugų elektromobiliams trūksta ir miestuose, ir regionuose, ir didesnėse bei mažesnėse transporto arterijose. Erdvės yra daug, konkurencija dėl rinkos dalies bus didelė, tai vartotojui bus tik į naudą“, – svarsto E. Nemeikšis.

Prekybos ir kiti traukos centrai jau jaučia spaudimą įsirengti įkrovimo vietas, kad neprarastų elektromobilius vairuojančių klientų. Didelį postūmį įkrovimo vietų skaičiui, be abejo, turi ir atnaujintas statybos techninis reglamentas, įpareigojantis bent penktadalį parkavimo aikštelės vietų skirti elektromobilių įkrovimui.

Be to, viešo įkovimo tinklo vystymui įtakos turės ir savivaldybės. Kaip greitai ir efektyviai bus organizuojami viešieji konkursai, lems, kaip atrodys viešo įkrovimo tinklas miestų ribose.

Vietoje „geležies“ – paslauga

E. Nemeikšio teigimu, „Latvenergo“ patirtis Baltijos šalyse ir finansų bei kompetencijos resursai Lietuvoje leidžia kurti tvarius ir kokybiškus sprendimus. Todėl „Elektrum Lietuva“ koncentruosis į visapusišką paslaugos spektrą – nuo pačios infrastruktūros įrengimo iki elektros tiekimo.

„Pernai pikus mušusios energetikos išteklių kainos šokdino visą ekonomiką, sukėlė rekordinę infliaciją. Kaip vairuotojų nedžiugina aukštos įprastų degalų kainos degalinių švieslentėse, lygiai taip pat kainos dydis svarbus ir įkraunant elektromobilį. Tad mūsų verslo modelis paremtas tuo, kad mes ne tik įrengiame pakrovimo vietą, bet ir tiekiame elektros energiją, užtikrindami patrauklią kainą. Į rinką einame su aiškiu pranašumu – mes nestatome tik „geležį“, mūsų tikslas yra pilnas paslaugos suteikimas, gera įkrovimo kaina, o tokią galime siūlyti, nes patys valdome kaštus – tai yra mūsų sritis, kurią išmanome“, – tikina  E. Nemeikšis.

Šiuo metu Lietuvos rinkoje pakankamai paplitęs modelis, kuomet įkrovimo stoteles stato galintys atlikti rangos darbus bei aptarnauti stoteles, tačiau įkrovimo kainą nustato pagal partnerio elektros tarifą. O pastarasis, priklausomai nuo situacijos didmeninėje rinkoje, gali svyruoti labai plačia ir vairuotojui nepalankia amplitude.

Anot eksperto, valdyti elektros energijos gamybos apimtis, sąnaudas ir galutines kainas yra labai svarbu, nes jei nevaldai gamybos – nevaldai ir galutinio rezultato.

Lietuvos problema – ilgesnės kelionės elektromobiliu

„Elektrum Lietuva“ įkrovimo stotelių plėtrą planuoja atsižvelgdama į vairuotojų lūkesčius ir situaciją rinkoje.

„Šiuo metu didžiausia problema elektromobilių vairuotojams yra ilgesnio nuotolio kelionės, todėl dėmesį sutelkiame į kelius, lankytinus objektus, prekybos centrus. Dirbame su nekilnojamojo turto savininkais, valdytojais, siūlydami jų teritorijoje investuoti ir įrengti įkrovimo stoteles, kurios leis ne tik pritraukti daugiau klientų, bet ir suteiks jiems galimybę papildomai uždirbti iš įkrovimo verslo“, – teigia E. Nemeikšis.

„Elektrum“ jau turi šimtus įkrovimo taškų Latvijoje, taip pat sparčiai plėtoja tinklą Estijoje, todėl vairuotojai galės patogiai planuoti kelionę visose trijose Baltijos šalyse su visame regione veikiančia „Elektrum Drive“ programėle.

„Klientams siūlome patogų atsiskaitymo būdą programėle, itin didelio galingumo įkrovimo stoteles, kurios leis automobilius pakrauti greitai, taip pat – 24 valandų aptarnavimą. Padidinus įkrovimo stotelių skaičių vietose, kur keliaujama dažnai, yra populiarių lankytinų vietų, bus išspręsta problema keliauti elektromobiliu ilgesnius maršrutus. Dėl mūsų turimų galimybių bei kompetencijų rinkoje bus sudėtinga rasti antrą tokią kompleksišką, visa apimančią paslaugą“, – sako E. Nemeikšis.

Be to, apie 60 proc. „Elektrum“ tiekiamos elektros energijos atkeliauja iš atsinaujinančių šaltinių, o tai svarbi paskata poveikį aplinkai stengiantiems mažinti elektromobilių vairuotojams.